Alimentació saludable per a gent gran

Una alimentació saludable, durant tota la nostra vida, és molt recomanable però cada edat té unes necessitats nutricionals específiques. A mesura que envellim es van produint canvis en el nostre organisme i en el nostre estil de vida, per tant, hem d’adaptar la nostra dieta a aquests canvis.

Canvis fisiològics i socials:

  • S’alenteix el metabolisme
  • Disminueix la la absorció intestinal
  • Problemes de masticació (per pèrdua de peces dentals)
  • Disminueix l’activitat física
  • Augmenta la ingesta de medicaments
  • Pèrdua d’apetit

Piràmide nutricional específica gent gran

piràmide nutricional

Per a interpretar correctament una piràmide nutricional hem de tenir en compte que en la base se situen els grups d’aliments de major consum i en el cim els de menor.

  • Mínim 8 gots d’aigua diaris

  • 6 racions diàries de: cereals, pasta, pa, arròs, llegums.

  • Verdures i hortalisses, 3 racions diàries. Fruita, 2 racions.

  • Llet, iogurt i formatge: 3 racions diàries.

  • Carn, peix, ous: 2 racions diàries

  • Greixos, olis i dolços, amb moderació

Què és una dieta saludable?

Una dieta saludable és aquella que aporta l’energia necessària per mantenir la nostra activitat diària i un pes adequat.

Podem considerar la “dieta mediterrània” com una dieta saludable, variada i equilibrada, ja que comporta un alt consum de fruites, verdures, peix blau, llegums, fruita seca i oli d’oliva.

MENYS CALORIES MÉS PROTEÏNES

Una dieta equilibrada per gent gran deu aportar entre 30 i 35 quilocalories per quil de pes i dia, és a dir, entre 1.700 i 2.500 quilocalories diàries.

VITAMINA D I CALCI

La vitamina D ens l’aporta el sol i el peix blau. I el calci l’aporten els lactis.

AIGUA, AIGUA I AIGUA

Amb l’edat disminueix la set i és molt necessari hidratar-nos (aigua, sucs, caldos…,) i reposar líquids.

Recomanacions a la nutrició de la gent gran

  • Augmentar el consum de fruites, verdures, llegums i cereals. Aquest grup d’aliments té un alt contingut en vitamines, minerals i fibra, fonamentals per a mantenir el moviment intestinal i evitar l’estrenyiment.

  • Disminuir el consum de greixos saturats (carn vermella i embotits) augmentar els greixos amb àcids essencials omega-3 i omega-6 (salmó, sardines, etc.)

  • Disminuir el consum de sal i sucre.

  • Beure molta aigua durant el dia en petites quantitats. Assegurant una correcta hidratació de l’organisme.

  • Augmentar el consum de calci(làctics) i vitamina D (prendre el sol).

  • Menjar a poc a poc i masticar bé els aliments.

  • 5 menjars diaris. Combinant les proteïnes, fibres, hortalisses i vegetals, cereals i fruites. Porcions petites més vegades al dia.

  • Consum de làctics desnatats o semidesnatats.

Alimentació a eAvis

A eAvis treballem amb l’empresa de càtering Alcala (especialistes en menús per gent gran) pels menús de migdia. Els esmorzars i berenars els elaborem directament al Centre.

L’equip de dietistes del servei d’àpats Alcala juntament amb els especialistes de eAvis confeccionem uns menús personalitzats, saludables i variats que aporten tots els nutrients necessaris per a una alimentació saludable dels nostres usuaris.

Els menús estan preparats amb aliments ecològics de primera qualitat, que fan que la seva aportació nutricional sigui òptima i els usuaris gaudeixin dels menjars.

Programem els menús mensualment per a aconseguir una distribució nutricional equilibrada. Preparem menús basals, diabètics i basals triturats.

Ens adaptem a qualsevol mena de menú i per a nosaltres és molt important tenir en compte els “gustos” individuals, és a dir, si sabem que a un usuari no li agrada “la coliflor” no li donem “coliflor”.

Exemple de menú setmanal a eAvis:

La nostra raó de ser és cuidar-te.