7 hàbits i algun truc per a millorar la memòria

La memòria és un procés mental que sol anar a menys amb els anys, però si la treballem, l’exercitem, podrem desaccelerar aquest procés. De la mateixa manera que fem gimnàstica per a mantenir-nos físicament en forma, hauríem de fer gimnàstica cerebral per a mantenir la nostra memòria jove.

El nostre cervell utilitza diferents tipus de memòria: a curt termini, a llarg termini, memòria olfactòria i fotogràfica. Exercitar la combinació de tots ells mantindrà el nostre cervell en forma.

A continuació veurem una sèrie d’exercicis i trucs per a exercitar la memòria i aconseguir així una estimulació cognitiva.

  1. Lectura diària

La lectura és un poderós estimulador cognitiu, mentre llegim fem que el nostre cervell pensi, interrelacioni idees, imagini, exerciti la memòria.

  • Lectura diària. Mínim mitja hora. La lectura requereix concentració.

  • Explicar als altres el que hem llegit. Obliguem el nostre cervell a recordar.

  • Llegir és fàcil i divertit.

símptomes de la grip

2. Escoltar música i cantar

Escoltar música estimula el cervell i crea connexions entre les neurones, això provoca que augmenti la nostra memòria. El sol fet d’escoltar música ja ens produeix plaer.

  • Escoltar música diàriament. Activar les neurones. Si escoltem música que no havíem sentit anteriorment potencia l’aprenentatge i, si és música coneguda, ens fa evocar i recordar.

  • Cantar cançons, individual o col·lectivament, fa que exercitem la memòria, potencia la creativitat i millora les habilitats verbals.

símptomes de la grip

3. Jocs de taula

Els jocs de taula ens ajuden a estimular el cervell i a exercitar la memòria, alhora que socialitzem. També són interessants perquè ajuden a millorar la psicomotricitat fina i la visió espacial.

  • Naips o cartes.

  • Domino

  • Puzles i trencaclosques.

  • Escacs i dames.

símptomes de la grip

4. Passatemps

Els passatemps ens obliguen a raonar, usar la memòria i a pensar amb lògica. Dedicar temps a fer passatemps retarda la deterioració cognitiva a més de divertir-nos amb ells.

  • Mots encreuats i autodefinits. Ens fan recordar paraules, revisar el nostre vocabulari i tenir capacitat d’atenció.

  • Sudokus. Fent sudokus treballem la capacitat lògica, la memòria i el càlcul mental.

  • Laberints. Treballem la memòria recent i la lògica, la concentració i la coordinació visuomotora.

  • Buscar les diferències. Comparar dues imatges per a trobar diferències ens fa potenciar l’observació, l’atenció i la memòria immediata.

símptomes de la grip

5. Regles mnemotècniques

Una regla mnemotècnica és una tècnica de memorització que s’utilitza per a recordar dades, noms, números, llistes, etc. associant les dades que hem de memoritzar amb paraules, amb imatges, amb números,…

El seu ús ens permet memoritzar conceptes mes o menys complicats.

  • Fer servir imatges per a recordar les coses, perquè ens és molt més fàcil recordar visualment.

  • Per a memoritzar dates podem usar associacions com pensar en alguna cosa que ens succeís aquell any.

símptomes de la grip

6. Escriure

Escriure a mà ens ajuda a recordar. Escriure i llegir són essencials per a exercitar la memòria i mantenir el cervell en forma.

  • Escriure sempre la llista per comprar i intentar recordar-la (sense mirar) al mercat.

  • Apuntar en un calendari totes les activitats que tenim previstes durant el mes.

  • Fer un arbre genealògic amb els noms dels familiars i vinculació.

  • Fer una llista amb els llibres que ens agraden, música, pel·lícules….

símptomes de la grip

7. Dormir i descansar

És molt important dormir bé per a mantenir la memòria, dormint i descansant el temps necessari es millora la concentració i l’atenció. En la fase REM del somni, l’hipocamp transforma la memòria a curt termini en llarg termini.

Quan no dormim prou apareix la irritabilitat, la falta d’atenció, el cansament, tot això provoca una pèrdua de memòria.

Dormint s’enforteixen les connexions neuronals.

    símptomes de la grip

    Trucs

    Veurem una sèrie de trucs per a ajudar-nos a recordar o a no oblidar-nos d’alguna cosa. Amb més o menys encert aquests trucs ens ajuden en el nostre dia a dia.

    • Estrènyer el puny esquerre 45 segons.

    • Tancar els ulls mentre intentem recordar.

    • Riure, el riure activa el cervell.

    • Imatge visual. Associeu paraules amb imatges.

    • Mètode “loci”. Consisteix a utilitzar la memòria espacial. Per exemple: la teva casa, tracta de visualitzar en cada habitació part de la informació que vols recordar.

    • Lligar un fil en un dit, canviar el rellotge de mà, … Crear una associació inusual ens recordarà que hem de fer alguna cosa.

    símptomes de la grip

    Ajudem la nostra gent gran a exercitar la memòria perquè així puguem recordar el passat i gaudir del present al seu costat.